Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

IKLAN

IKLAN

Friday, August 28, 2009

Kelebihan Puasa Ramadhan

Dari Sahlin ibnu Sa'din bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Di dalam syurga ada lapan pintu dan satu pintu bernama Ar-Riyan. Tidak akan masuk ke dalamnya melainkan orang yang berpuasa sahaja."
-Muttafaqun A'laih

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Barangsiapa berpuasa dengan penuh keimanan dan penuh pengharapan kepada Allah maka diampunkan dosanya yang telah lalu. Barangsiapa yang menghidupkan bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan penuh pengharapan kepada Allah maka diampunkan dosanya yang telah lalu. Barangsiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan penuh pengharapan kepada Allah maka diampunkan dosanya yang telah lalu. (melakukan ibadat, kebajikan dan qiammulail.)
-Muttafaqun A'laih

Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Bulan Ramadhan ke bulan Ramadhan, hari Jumaat ke Jumaat, satu sembahyang ke sembahyang yang lain penebus dosa di antara keduanya, selama dijauhi segala dosa besar."
-Riwayat Muslim

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Semua amalan yang baik dari anak Adam diberi ganjaran sehingga 10 - 700 pahala. Allah berfirman, "Melainkan puasa sesungguhnya ia adalah urusan Ku. Aku yang akan membalasnya,"dia meninggalkan nafsunya dan makanannya semata-mata keranaKu. Puasa itu mendapat dua kegembiraan. Pertama sewaktu berbuka, kedua sewaktu bertemu dengan Tuhannya. Bau yang keluar dari dalam perut melalui mulut orang yang berpuasa adalah lebih harum dari misk di sisi Allah dan puasa itu adalah pelindung. Oleh kerana itu jika kamu berpuasa janganlah berkata dengan perkataan yang tidak baik atau meninggikan suara dalam perkara yang tidak diperlukan. Jika seseorang itu memaki hamun atau ingin bergaduh denganmu. Katakan padanya aku berpuasa."
-Muttafaqun A'laih

No comments:

Post a Comment